Link to https://g.page/CoPrintNyomda
1123 Bp. Alkotás utca 39/A (bejelentkezéssel)

BLOG

(nyomdai és nyomtatással kapcsolatos cikkeink)

Egy oldalon tekintheti meg
Online nyomdai tanfolyamunkat és Nyomtatással kapcsolatos cikkeinket!

Iratkozzon fel közösségi oldalainkra,
hogy a tudásanyagok megjelenésekor elsőként értesüljön róla!

  Csatlakozzon Facebook oldalunkhoz!   Csatlakozzon Twitter oldalunkhoz!  Csatlakozzon Printerest oldalunkhoz!  Iratkozzon fel hírlevelünkre

Füzet, jegyzetfüzet tervezése

Lejárt

A füzet egy olyan papírból készült használati tárgy, melynek lapjai középen félbe vannak hajtva és össze vannak tűzve. Más megfogalmazásban a füzet, a könyvnél kisebb terjedelmű általában irkafűzött kiadvány.

Korrektúra és javítások jelölése nyomtatás előtt

Lejárt

A megszerkesztett anyag ellenőrzése és javítása feltétele a nyomtatás elindításának. Ahhoz, hogy a megrendelő és a kiadványszerkesztő közös „nyelven” beszéljenek a javítás kapcsán, mind a ketten ugyan azt a jelrendszert kell, hogy használják. Melyek ezek? A cikkből kiderül...

Milyen formában adható le kézirat a nyomda számára?

Lejárt

Ahhoz, hogy nyomtatásba kerüljön az általunk elképzelt anyag, egy olyan tervezés és szerkesztés szükséges, amit nyomdai formátumba elmentve, a nyomda számára használhatóvá válik. Hogyan készítsük elő ezt a kéziratot úgy, hogy azt a leghatékonyabban lehessen használni, lecsökkentve így a néha költséges szerkesztési időt? A cikkből kiderül…

Űrlapok és formanyomtatványok

Lejárt

A formanyomtatványok alatt olyan kis terjedelmű szöveges vagy táblázatos oldalt/oldalakat értünk, melyek kitöltése előzetesen megadott és vezetett szabályok szerint történik. Ilyen nyomtatványokat használnak minden olyan helyen, ahol a válaszadók adataira vagy róluk gyűjtött információra van szükség. Milyen szempontokat vegyünk figyelembe egy űrlap készítésénél? A cikkből kiderül...

Képeslap készítésről, nyomtatásról

Lejárt

A képeslap küldése az internet terjedésével párhuzamosan csökkent, mégis sokan vásárolnak képeslapot utazásuk alatt és még mindig sokan gyűjtik azt. Ebben a cikkben megnézzük, hogy ha saját képeslap nyomtatását tervezünk, mit kell tudnunk a papírról, méretről és a tervezésnél mire kell figyelni.

Levélpapír készítésről

Lejárt

A levélpapír olyan logóval és egyéb adatokkal előre megnyomtatott A/4-es lap, melyre a levél tartalmát irodai nyomtatóval nyomtatják rá. Mit kell még tudni róla? Milyet készítsjünk? 

A névjegykártya nyomtatás, készítés

Lejárt

Névjegykártya készítéssel egy olyan bemutatkozó kártyát hozunk létre, amely lehetőséget ad új emberekkel történő találkozás során kapcsolati adataink átadására. Az, hogy hogyan néz ki a névjegykártya, befolyásolja, hogy hogyan fog emlékezni ránk. Most megnézzük, hogy ezt hogyan tudjuk kedvezőbbé tenni tartalmi és formai eszközökkel.

Könyv szerkesztés és nyomtatás (1. rész)

Lejárt

A könyv nyomdai úton előállított, tipográfiai szabályok által megtervezett igényes ipari termék, amely gondolatokat, ismereteket és értékeket közvetít. Megannyi féle könyvet tartott már mindenki a kezében, de vajon mi különbözteti meg egyiket a másiktól és mikor melyiket használjuk könyv a nyomtatás tervezésénél? Az első részben megnézzük a könyv formai kialakítását.

Prospektus, brosúra készítése

Lejárt

A prospektus latin eredetű szó, jelentése pedig reklámszerű ismeretanyag. A prospektus olyan nyomdai termék, mely szolgáltatások vagy tárgyak reklámozására készül eladás céljából. Mit tartsunk szem előtt, ha prospektust tervezünk nyomtatás és terjesztés céljából?

Mit érdemes tudni a szórólap nyomtatásról?

Lejárt

Az egyik leghatásosabb helyi ismertséget biztosító nyomdai termék a szórólap. Szívesebben vásárolnak az otthonhoz vagy munkahelyhez közel az emberek, mint távolabbi üzletből, boltból, ahova nehézkes az eljutás. A szórólapok hatásossága függ annak kialakításától, és az is fontos, hogy gazdaságos legyen a nyomdai előállítása. De vajon milyen lehetőségeink vannak rá?

Képretusálás és folyamata 11 lépésben

Lejárt

A nyomdatechnika és számítógépes rendszerek fejlődésével egyre gyakoribbá válik, hogy meg kell kérdőjeleznünk egy kép hitelességét. Hol van az a határ a retusálása során, a kép nyomtatása előtt, amit még megtehetünk annak érdekében, hogy ne hamisítsuk meg a képet? Mi az ami a kép mondanivalóját erősíti és mi az ami ezt megváltoztatja a nyomtatás után? Egyáltalán hogyan hozható jó formába egy kép, ami egy könyvborító vagy prospektus borítójára kerül?

A képfelbontás jelentősége

Lejárt

Mitől függ, hogy egy képet rossz minőségűnek, „zajosnak” látunk nyomtatás után egy szórólapon, könyvborítón vagy prospektusban – vagy szinte már életszerűnek? Hogy tudjuk ellenőrizni a kép felbontását, mielőtt elküldjük a nyomdának, hogy miként fog kinézni a nyomtatás után? Ennek jelentősége az egész kiadvány kinézete szempontjából meghatározó, így érdemes rá figyelmet fordítani és a vele járó problémákat már az elején kiküszöbölni.

Mi a raszteres és mi a vektoros kép?

Lejárt

Nap mint nap sok féle stílusú képet és grafikát látunk a kezünkbe kerülő szórólapokon, prospektusokban, képes könyvekben, kirakatokban, névjegykártyákon, csomagolásokon. Ezek nyomtatását két nagy csoportba oszthatjuk szerkezetük szerint, úgy mint raszteres és vektoros ábrázolás. De vajon mit jelent ez?

Színek és érzések - logó elemzése szín szempontjából

Lejárt

A különböző színekhez az életünk és tapasztalataink során különböző érzéseket kapcsolunk, mégis van egy fő irányvonal, mely a neveltetésből, asszociációkból és kultúránkból adódik. Vajon melyek ezek a színek? Milyen színeket válasszunk, ha a nyomtatás után egy olyan szórólapot vagy prospektust szeretnénk kézhez venni, aminek készítésével hatással vagyunk másokra?

Színrendszerek, színskálák használata

Lejárt

Az előző tudásanyagban megnéztük, hogy határozhatunk meg egy színt, de vajon miért jelenik meg másképpen egy általunk lefényképezett természetkép a monitoron és másképpen a nyomtatásban? Hogy tudom elmondani telefonon a nyomdának, hogy milyen színű borítót, szórólap szöveget szeretnék a nyomtatás után látni? Mikor tudja színhelyesen és mikor nem tudja nyomtatni a nyomda a leadott anyagot?

Színek, színharmónia

Lejárt

Körbevesznek minket a színek, ami már gyerekkorunk óta hatással vannak ránk. Érzelmeket, benyomásokat kapcsolunk hozzájuk. Kisgyerekként jobb, majd megtanulva a színneveket, már a bal agyféltekben dolgozik tovább a szín. A nyomtatás során használt színek tudatos használata hatással van az olvasóra is, ezért fontos, hogy a nyomda milyen színeket használ egy szórólapon vagy prospektusban.

Papírtípusok, tömegek és felhasználási területük

Lejárt

A papír méretei után megnézzük, hogy milyen típusú, hatású papírok közül választhatunk. Mit befolyásol a papír vastagsága, felülete és a különböző munkáknál melyiket érdemes használni. Azt is megnézzük, hogy a különböző papírokra történő nyomtatás milyen hatással van a nyomtatásra szánt termék megjelenítésére.

Papírméretek és felhasználási területük

Lejárt

A papírral foglalkozó témakörön belül megnézzük, hogy milyen tényezők befolyásolják a helyes papír méret választást és milyen konkrét méreteket célszerű használni, legyen szó akár könyv, akár szórólap nyomtatásról. 

Peach Fuzz a Pantone 2024-es év színe

Lejárt

Peach Fuzz a Pantone 2024-es év színe

A PANTONE 13-1023 Peach Fuzz a magunk és mások ápolása iránti vágyunkat tükrözi. Ez egy bársonyos, gyengéd barackszín, amelynek mindent átölelő szelleme gazdagítja az elmét, a testet és a lelket.

A Pantone 2023 év színe, a Viva Magenta 18-1750

Lejárt

Mit jelent a Viva Magenta?

A Pantone 2023 év színe, a Viva Magenta 18-1750, amely vibrál a lendülettől és az erőtől. A természetben gyökerező, a vörös családból származik, és az erő új jelét fejezi ki. A Viva Magenta bátor és rettenthetetlen, lüktető színe, melynek áradozása örömteli és optimista ünneplést tesz lehetővé, új narratívát írva.

Tökéletesen időzített képek (5. rész)

Lejárt

Manapság már a legtöbb ember okostelefonnal, így fényképezővel jár-kel a világban. Ez lehetővé teszi őket, hogy olyan pillanatokat kapjanak el, melyeket még tervezéssel sem lehetne. A képek igazán ritka pillanatokat, egybeeséseket tartalmazhatnak, így remek marketing értékkel bírnak, ha szórólap vagy prospektus nyomtatása esetén jól látható helyre nyomtatjuk őket.

Optikai családódások fotómanipulációval

Lejárt

Erik Johansson fényképész és retusör Cseh és Svédországban. Egyarán dolgozik személyes és üzleti projekteken, nyomtatáshoz készít elemeket, megrendeléseket kap szerte a világban. A fényképezőjével nem pillanatokat fog el, hanem ötleteket, amiket aztán fényképezővel és Photoshoppal valósít meg.

Milyen változásokat rejt a 12. magyar helyesírás szabályai?

Lejárt

Toldalékolás, kötőjelek, kisbetű, nagybetű, idegen szavak mellékjelei, rövidítések és egyebek: A nemzeti önazonosságot jelentő anyanyelv alapvető fontosságú műve a Magyar Tudományos Akadémia által kidolgozott, jóváhagyott és kanonizált magyar helyesírási szabályok nyomtatott gyűjteménye. 

Tökéletesen időzített képek (4. rész)

Lejárt

Manapság már a legtöbb ember okostelefonnal, így fényképezővel jár-kel a világban. Ez lehetővé teszi őket, hogy olyan pillanatokat kapjanak el, melyeket még tervezéssel sem lehetne. A képek igazán ritka pillanatokat, egybeeséseket tartalmazhatnak, így remek marketing értékkel bírnak, ha szórólap vagy prospektus nyomtatása esetén jól látható helyre nyomtatjuk őket.

Tökéletesen időzített képek (3. rész)

Lejárt

Manapság már a legtöbb ember okostelefonnal, így fényképezővel jár-kel a világban. Ez lehetővé teszi őket, hogy olyan pillanatokat kapjanak el, melyeket még tervezéssel sem lehetne. A képek igazán ritka pillanatokat, egybeeséseket tartalmazhatnak, így remek marketing értékkel bírnak, ha szórólap vagy prospektus nyomtatása esetén jól látható helyre nyomtatjuk őket.

Kifejlesztették a mesterséges napfényt?

Lejárt

Kifejlesztették a mesterséges napfényt, aminek látványa megtévesztésig hasonlít az igazira. Miért fontos ez? A nyomdaiparban fontos szerepe van a színellenőrzésnek. Az, hogy milyennek látunk egy színt, többek között az is befolyásolja, hogy milyen körülmények között nézzük a nyomtatásra került szórólapot, könyvborítót, prospektust. Ilyen befolyásoló tényező a papír típusa vagy a nyomtatott termékre eső fény is.

Tökéletesen időzített képek (2. rész)

Lejárt

Manapság már a legtöbb ember okostelefonnal, így fényképezővel jár-kel a világban. Ez lehetővé teszi őket, hogy olyan pillanatokat kapjanak el, melyeket még tervezéssel sem lehetne. A képek igazán ritka pillanatokat, egybeeséseket tartalmazhatnak, így remek marketing értékkel bírnak, ha szórólap vagy prospektus nyomtatása esetén jól látható helyre nyomtatjuk őket.

Festék, ami megjelenik, de csak később

Lejárt

Már hozzászokhattunk, hogy minden nap valami újabb mérgező anyaggal rukkolnak elő a gyárak. Most azonban egy kutató csoport, aki környezetbarát tinta fejlesztésén dolgozott nyomtatáshoz és tollakba, egy sokkal érdekesebb dolgot talált.

Tökéletesen időzített képek (1. rész)

Lejárt

Manapság már a legtöbb ember okostelefonnal, így fényképezővel jár-kel a világban. Ez lehetővé teszi őket, hogy olyan pillanatokat kapjanak el, melyeket még tervezéssel sem lehetne. A képek igazán ritka pillanatokat, egybeeséseket tartalmazhatnak, így remek marketing értékkel bírnak, ha szórólap vagy prospektus nyomtatása esetén jól látható helyre nyomtatjuk őket.

Találékony magyarok – üzenet a világnak

Lejárt

Egy magyar fejébe vette, hogy aznap csupa olyan dolgot vesz majd igénybe, amit magyar feltalálók ötleteinek köszönhet az emberiség. Nem volt nehéz dolga...

(Kiegészítettük némi nyomdai és nyomtatással kapcsolatos vonatkozással is.)

Színskála a világ összes bőrszínéből

Lejárt

A Humanæ egy olyan projekt, amit a brazil származású Angélica Dass alkotott meg önkéntesek bevonásával. Célja a különböző bőr szín kromatikus tartományának meghatározása volt. Ezeket aztán fel lehet használni nyomtatásra készülő képek színhelyesbítésénél is szórólap vagy prospektus képeinél egyaránt.

Optikai illuzió a nyomtatásban (3. rész)

Lejárt

Az emberi látás és az agy egy hihetetlenül érzékeny műszer, ami segít a körülöttünk lévő veszélyek észlelésében és a túlélésben. Ez nem azt jelenti, hogy jól megszerkesztett optikai trükkökkel ne lehetne megzavarni. Okosan megszerkesztett és nyomtatott képek képesek megviccelni az anyat. Már maga a nyomtatás is optikai csalódáson alapul, hiszen a nyomtatás során a képek képpontok nyomtatásával épülnek fel, de méretük miatt ezek összefolynak. (3. rész)

Optikai illuzió a nyomtatásban (2. rész)

Lejárt

Az emberi látás és az agy egy hihetetlenül érzékeny műszer, ami segít a körülöttünk lévő veszélyek észlelésében és a túlélésben. Ez nem azt jelenti, hogy jól megszerkesztett optikai trükkökkel ne lehetne megzavarni. Okosan megszerkesztett és nyomtatott képek képesek megviccelni az anyat. Már maga a nyomtatás is optikai csalódáson alapul, hiszen a nyomtatás során a képek képpontok nyomtatásával épülnek fel, de méretük miatt ezek összefolynak. (2. rész)

Optikai illuzió a nyomtatásban (1. rész)

Lejárt

Az emberi látás és az agy egy hihetetlenül érzékeny műszer, ami segít a körülöttünk lévő veszélyek észlelésében és a túlélésben. Ez nem azt jelenti, hogy jól megszerkesztett optikai trükkökkel ne lehetne megzavarni. Okosan megszerkesztett és nyomtatott képek képesek megviccelni az anyat. Már maga a nyomtatás is optikai csalódáson alapul, hiszen a nyomtatás során a képek képpontok nyomtatásával épülnek fel, de méretük miatt ezek összefolynak. (1. rész)

Pantone színek fanatikusoknak - nem csak nyomtatásban

Lejárt

Vannak, akik nem elégszenek meg a nyomtatásban használt direkt színekkel, úgy mint arculati elemek (levélpapír, névjegy, boríték nyomtatás) vagy direkt színekkel nyomtatott kiadványok (újság, szórólap). Az ő számukra készülnek a különböző dísztárgyak és használati eszközök oly módon, hogy megjelenítenek valamelyik direkt színt. Ilyenek a következő tárgyak.

Melyik agyféltekünket használjuk?

Lejárt

Agyunk két félteke közül a bal a logikus, jobb az érzelmi tevékenységekért felelős. A bal elemzi, ahogy a nyomdagép működik, a jobb pedig gyönyörködik abban amit a nyomtatás után lát. Hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy saját esetünkben melyik agyféltek dominál? Mi a szerepük?

Könyvből készült fényképezőgép

Lejárt

Kelli Anderson új termékkel rukkolt elő. Egy „könyv fényképezőgépet” készített. Nem, nem állítjuk bele a telefonunk a könyvbe... Sőt, papír alapú fényképből készíthetünk albumot úgy, hogy még csak nyomtatásra sincs szükségünk – bár maga fénykép negatív lesz, de erre is van megoldás.

Híres logók szabad kézzel

Lejárt

Seb Lester a világ egyik leghíresebb kalligrafikusa. Mi erre a bizonyíték? Nézzük meg, hogy rajzolja le a leghíresebb, szinte már nyomdai minőségű logókat, emblémákat egy sima tollal! 

33 gyorsbillentyű a gyorsaságért

Lejárt

Nem is gondolnánk, hogy mennyire sokat számít, ha az egér helyett a billentyűzetet használjuk a különböző utasítások megadására. Az alábbi billentyű kombinációk megismerésével, megtanulásával sokkal hatékonyabban végezhetjük munkánkat. Nyomdánkban jelentős időt, anyagi ráfordítást takarítunk meg ilyen módon a kiadványszerkesztésen, nyomdai előkészítésen.