Link to https://g.page/CoPrintNyomda
1123 Bp. Alkotás utca 39/A (bejelentkezéssel)

Nyomdai és monitor színek

A színmodellek írják le a digitális rajzokban megjelenő és használható színeket. Mindegyik színmodell (például az RGB, a CMYK vagy a HSB) más és más módszert alkalmaz a színek leírására és osztályozására. A színmodellek számértékekkel jelölik a színek látható spektrumát. Amikor egy képen színekkel dolgozik, a fájlban valójában különböző számértékeket definiál. A számokra egyszerű úgy gondolni, mintha színek lennének, de ezek a számértékek nem abszolút módon határozzák meg a színeket; színjelentéssel csak a színt előállító eszköz színterében bírnak.

Mivel minden eszköz saját színtérrel rendelkezik, a színeket mindegyik csak a saját színtartományában tudja reprodukálni. Ha egy kép egyik eszközről a másikra kerül, megváltozhatnak a színei, mert minden eszköz a saját színterének megfelelően értelmezi az RGB vagy a CMYK modell értékeit. Lehetetlen például, hogy a monitoron megjelenő összes szín ugyanúgy jelenjen meg egy asztali nyomtatóval történő nyomtatás során. A nyomtatók a CMYK színtérben működnek, a monitor viszont az RGB színtérben. Más a színtartományuk. A festékkel előállítható színek közül néhány nem jeleníthető meg a monitoron, és a monitoron megjelenő színek közül néhány nem reprodukálható festékkel a papíron. Habár a színek tökéletes egyeztetése a különböző eszközökön lehetetlen, a színkezelés lehetővé teszi, hogy a színek megegyezzenek, vagy legalábbis megfelelő mértékben hasonlóak legyenek.

 

RGB

A látható spektrum nagy része előállítható a vörös, zöld és kék színek (Red, Green és Blue – RGB) különböző arányú és intenzitású összekeverésével. Ahol a színek fedik egymást, létrejön a cián, a bíbor és a sárga szín. Az RGB színeket additív színeknek nevezik, mivel a fehér szín a vörös, zöld és kék összeadásából származik – vagyis minden fény visszatükröződik a szembe. A világítótestek, televíziók és számítógép-monitorok (így a weblapok, weboldalak, e-könyvek) additív színeket használnak. A számítógép képernyője például úgy állítja elő a színeket, hogy fényt bocsát ki vörös, zöld és kék foszforon keresztül.

    A színértékekkel az RGB színmódban dolgozhat, amely az RGB színmodellen alapul. Az RGB módban minden RGB-komponens egy 0 (fekete) és 255 (fehér) közötti értéket vehet fel. Egy fényes vörös szín értékei például a következők lehetnek: R = 246; G = 20; B = 50. Ha mindhárom összetevő értéke egyenlő, az eredmény egy szürke árnyalat. Ha minden összetevő értéke 255, az eredmény tiszta fehér, ha pedig mindegyik komponens értéke 0, az eredmény tiszta fekete. A honlapok és e-könyvek (e-book) esetében a megjelenítés ebben a színtartományban történik.

 

RGB színek - honlap és e-book színei
Additív színek (RGB)
 

CMYK

Míg az RGB modell esetében a szín létrehozása egy fényforrástól függ, a CMYK modell a papírra nyomtatott festék fényelnyelő képességén alapul. Amikor fehér fény éri az áttetsző festéket, a festék elnyeli a spektrum egy részét. Az el nem nyelt szín ezután visszatükröződik az emberi szembe. A tiszta cián (C), bíbor (M) és sárga (Y) pigmentek kombinációja feketét ad, amely minden színt elnyel, vagyis kivon. Ezért hívják ezt szubtraktív színkeverésnek. A fekete (K) festék hozzáadása a jobb árnyékdenzitás miatt kell. (Azért K betűvel jelölik a fekete színt, mert a fekete a „kulcsszín” más színek regisztrálásában, valamint mert a B már a kéket jelöli.) A színek a festékszínek kombinálásával való visszaadását négyszínes nyomtatásnak nevezik.

    A CMYK módban a CMYK négy festékének mindegyike 0% és 100% között vehet fel értékeket. A világos színek alacsony százalékos festékértékeket kapnak, míg a sötétebb színek magasabbat. Egy fényes vörös szín értékei például a következők lehetnek: 2% cián; 93% bíbor; 90% sárga; 0% fekete. A CMYK objektumokban az alacsony festékszázalék a fehérhez, a magas pedig a feketéhez áll közelebb. Ezt a színmódot akkor ajánlott használnia, ha a dokumentumot négyszínes nyomtatáshoz készíti elő.

 

CMYK - nyomdai alapszínek nyomtatáshoz
Szubtraktív színek (CMYK)
 

HSB

Az emberi színérzékelésen alapuló HSB modell a szín három alapvető jellemzőjét írja le. Ezek a következők:

Színezet: Egy tárgyról visszaverődő vagy azon átbocsátott szín. Mértéke a szabványos színkörön elfoglalt helye, értéke 0–360°. A köznyelvben a színezetet a szín neve (például vörös, narancs vagy zöld) jelöli.

Telítettség: A szín erőssége vagy tisztasága (néha színtisztaságnak nevezik). A telítettség a szürke százalékaránya a színezethez viszonyítva, mértéke a százalék 0-tól (szürke) 100%-ig (teljesen telített). Szabványos színkörön a telítettség a kör közepétől a kerületéig növekszik.

Fényerő: A szín relatív világossága vagy sötétsége, mértéke általában a százalék 0%-tól (fekete) 100%-ig (fehér).

HSB színek
A HSB színmodell
 

Lab

A CIE Lab színmodell a színek emberi érzékelésén alapul. Ez a CIE (Commission Internationale d’Eclairage) szervezet által előállított több színmodell egyike. Ez a szervezet szabványokat dolgoz ki a világítástechnika minden területére vonatkozóan. Az Lab számértékei azokat a színeket írják le, amelyeket egy egészséges látású ember érzékelhet. Mivel az Lab azt írja le, hogy egy szín milyennek látszik, nem pedig hogy egy adott eszköznek (például képernyőnek, asztali nyomtatónak vagy digitális fényképezőgépnek) egy adott színező összetevőből mennyire van szüksége az előállításához, ez a színmodell eszközfüggetlennek tekinthető. A színkezelési rendszerek az Lab modellt színreferenciaként használják, amely alapján egy szín megjósolható eredménnyel átalakítható egyik színtérből a másikba.

 

Szürkeárnyalatos

A szürkeárnyalatos mód a fekete különböző árnyalataival ábrázolja az objektumokat. Minden szürkeárnyalatos objektum rendelkezik egy fényerőértékkel 0% (fehér) és 100% (fekete) között. A fekete-fehér vagy szürkeárnyalatos lapolvasókkal beolvasott képek általában szürkeárnyalatos módban jelennek meg.

 

Színterek és színtartományok

A színtér a látható spektrumba eső színek egy tartománya. Egy színtér lehet egy színmodell egy változata is. Az Adobe RGB, Apple RGB és sRGB például ugyanannak a színmodellnek a különböző színterei.

    Egy színtérben foglalt színek tartománya a színtartomány. A munkafolyamatban érintett különböző eszközök (számítógép-monitor, lapolvasó, asztali nyomtató, nyomdagép, digitális fényképezőgép) különböző színtérrel és különböző színtartománnyal dolgozik. A számítógép képernyőjének színtartományába eső színek némelyike a tintasugaras nyomtató színtartományán kívül esik, és ez fordítva is igaz. Ha egy eszköz nem tud előállítani valamilyen színt, akkor az a szín az adott eszköz színterén kívül esik. Más szóval a szín nincs benne a színtartományban.

 

Vizuális, RGB, CMYK színterek
Különböző színterek színtartományai
A) Vizuális színtartomány (szem érzékelése)    B) RGB színtartomány (monitor)   C) CMYK színtartomány (nyomdai munka)

 

 

 Forrás: Adobe.com

 


A cikkek megjelenését nyomon tudja követni:
Facebookon: https://www.facebook.com/CoPrintNyomda
Twitteren: https://twitter.com/CoPrintNyomda
Feliratkozás hírlevélre: http://eepurl.com/bCGIuD
A képek pedig a Pinteresten tekinthetők meg: https://www.pinterest.com/coprintnyomda/

  Csatlakozzon Facebook oldalunkhoz!  Csatlakozzon Twitter oldalunkhoz!  Csatlakozzon Printerest oldalunkhoz!  Iratkozzon fel hírlevelünkre


 Megosztom, mert érdekes!