Link to https://g.page/CoPrintNyomda
1123 Bp. Alkotás utca 39/A (bejelentkezéssel)

Színek, színharmónia

Körbevesznek minket a színek, ami már gyerekkorunk óta hatással vannak ránk. Érzelmeket, benyomásokat kapcsolunk hozzájuk. Kisgyerekként jobb, majd megtanulva a színneveket, már a bal agyféltekben dolgozik tovább a szín. A nyomtatás során használt színek tudatos használata hatással van az olvasóra is, ezért fontos, hogy a nyomda milyen színeket használ egy szórólapon vagy prospektusban.

 

“A sokarcúság ellentmondása. Az ember másokban az egyértelműséget kedveli,
mégis szívesebben viseli a felismerhetetlenség százszínű ábrázatát.”
(Tatiosz)

 

Színtani alapfogalmak

A színeket, árnyalatukat, tisztaságukat a következő 3 alapfogalom segítségével lehet meghatározni:

 

  1. Színezet – Hétköznapi használatban a színezet alatt magát a színt értjük, ami egy olyan érzéklet az emberi szem számára, amihez különböző megnevezéseket társítunk, mint a vörös, narancs, sárga, zöld, kék, lila és bíbor, hasonlóan a szivárvány színeihez. Ha ennek egy folyamatos átmenetben történik a nyomtatása, akkor színkört kapunk. Ez a színkör kizárólag a tiszta (telített) színeket tartalmazza.
    Színezet

  2. Telítettség – A telítettség egy szín tisztaságát, élénkségét határozza meg. Szélső értékei meghatározzák a szín teljesen tiszta, telített állapotát és annak semleges megfelelőjét (szürke, fekete, fehér). A szín árnyalata e között a két érték között változhat a nyomtatás során.
    Telítettség

  3. Világosság (vagy kontraszt) – Egy szín világossága meghatározza, hogy mennyi fehéret adunk vagy veszünk el belőle a nyomtatás során. A két szélső értéke a fehér és a fekete, közte pedig a szín világos és sötét értékeit találjuk.
    Világosság

 

Az árnyalat szó egy szín telítettségére és világosságára vonatkozhat.

Az, hogy milyennek érzékeljük a színeket, nagyon sok mindentől függ. Hatással van a szín érzetére, hogy ez egy fény szín (pl. monitor) vagy visszaverődik valahonnan (pl. fénykép vagy más tárgy). Visszaverődő fény esetén meghatározó a tárgy felületének, méretének, szerkezetének milyensége, de még attól is függ, hogy éppen milyen kedvünk van, vagy milyen maga a fényforrás.

 

Tudta?

Élnek úgynevezett négyszínlátó (tetrakomát) nők, akiknek más emberekkel ellentétben a szemükben nem három féle színérzékelő csapsejt van (pirosra, zöldre, kékre érzékenyebb receptorok), hanem négy féle. Ennek következménye, hogy ellentétben az egy millió színt megkülönböztetni tudó átlagemberrel, ők száz millió színt tudnak megkülönböztetni.

   És hogy miért csak a nők lehetnek négyszínlátók? Ennek genetikai okai vannak, ugyanis ezek mind az X-kromoszómához kapcsolódnak. Az X-kromoszómán bekövetkező mutációk hatására az emberek vagy több, vagy kevesebb színt látnak. Ha a férfiak (XY) egyetlen X-kromoszómáján jön létre mutáció, akkor általában vagy kevesebb színt látnak, vagy egyáltalán nem látják a színeket.

  

Közismert tény, hogy a nők (XX) amúgy is több színt képesek megkülönböztetni, mint férfi társaik. A zöld szín fajtáinál ez kimagaslóan jelenik meg. Ami a férfiaknak szimplán zöld, az a nőknek arzénzöld, méregzöld, malachitzöld, hárszöld, smaragdzöld, pázsitzöld, citruszöld stb.

 

Színharmónia

Az együtt alkalmazott színek harmóniába hozása fontos szerepet tölt be a divatban, a belsőépítészetben, nyomtatás során és egy kiadvány készítésénél is. A színharmónia elméletét visszavezethetjük egy olyan jelenségre, amikor hosszan nézünk egy zöld felületet, majd egy fehér falra tekintve a korábban nézett zöld forma vörös utóképét látjuk. Ez a jelenség arra enged következtetni, hogy a szem automatikusan megkísérli a színek harmóniába hozását.

A helyes színkapcsolatok használata harmóniát teremt a színek megjelenítésében (hideg-meleg, sötét-világos) a nyomtatás során. A helytelen színhasználat disszonanciát, zavaró érzést kelt. Emlékezzünk vissza, milyen érzést keltett bennünk, amikor valakin olyan inget és nadrágot láttunk (de akár nyomdai anyagot is), ami nem passzolt össze. Talán nem is tudtuk megmondani, hogy mi zavart, de éreztük, hogy valami nem stimmel a nyomtatással.

 

A színharmóniák segítségével kellemes hatást tudunk elérni kettő vagy több szín használata során.

A következőkben 6 különböző színpárosítási módszert fogunk áttekinteni egy olyan 12 szeletes színkör segítségével, mely könnyen áttekinthetővé teszi a színek kapcsolatát.

 Tagolt színkör

  
1. Azonos színezet árnyalatai (monokróm)
Ez a legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja a színkeverésnek. Itt a színezet állandó és a telítettséggel, világossággal változik a nyomtatás során. A nyomdai alapszínt használhatjuk címnél, egy sötétebb verziót hosszabb szövegnél (a könnyű olvashatóság miatt), egy világosabb nyomdai színt pedig háttérszínnek.

Monokróm színkör

 

2. Hasonló színek (analóg)
Hasonló színeknél a színkör három egymás melletti színét választjuk ki és ezeket variáljuk a nyomtatás során. Tovább színesíthetjük, ha ennek a három színnek a különböző árnyalatait is felhasználja a nyomda.

Analóg színek

 

3. Kiegészítő (komplementer) színek
A komplementer színek a színkörön egymással szemben találhatóak. Ezek olyan színkapcsolatok, melyek az emberi szem számára természetes ellentétpárokat alkotnak, hideg-meleg nyomdai színekként jelennek meg. Ha a két nyomdai színt egyenlő arányban vesszük és keverjük össze a nyomtatás során, szürkét kapunk.

Kiegészítő színek

 

4. Kiegészítő (komplementer) színek szomszédjai
Hasonlít a kiegészítő színekhez, de ebben az esetben az alapszínnel szemközti szín két szomszédjával párosítjuk az alapszínt. Ennél a megoldásnál az eredeti nyomdai szín középre kerül, míg a másik két színt a két oldalára soroljuk.

Kiegészítő színek

 

5. Harmadoló (triadic) színek
Ebben az esetben három olyan színt választunk ki a nyomtatás során, amelyek egyenlő távolságra vannak a színkörön.

Harmadoló színek

 

6. Negyedelő (tetradic) színek
Ebben az esetben négy olyan színt választunk ki a nyomtatás során, amelyek egyenlő távolságra vannak a színkörön.
 Negyedelő színek

 

Példák a színek használatára a nyomtatás során

A következőkben a fent felsorolt színharmónia típusokat egymás mellé rakva jelenítjük meg, hogy jobban látszódjanak a színpárok kapcsolatai. Ez hasznos lehet egy borító, szórólap, vagy más nyomdai kiadvány két színnel történő nyomtatása esetén.

Tervezés, nyomtatás során ezeket a színkombinációkat érdemes figyelembe venni, hogy esztétikus, kellemes hatást érjünk el. Sokkal kellemesebb lesz pl. egy nyomtatott könyvet kézbe venni vagy jobb marketinghatást érünk el a nyomtatott szórólapunknál, ha a szórólap vagy könyv készítést a nyomda egy olyan színkombinációval készít, ami megfelel a fenti szabályoknak.

 

 Nyomdtatáshoz színharmónia minta

 

Nyomdai előkészítésnél, arculat- vagy logó tervezésnél a színekre javaslatot tesz nyomdánk, hogy elkerüljük a fentiektől eltérő diszharmónikus színek nyomtatását. Ha bármilyen nyomdai előkészítésre, szórólap, könyv, prospektus tervezésre, nyomtatásra van szüksége, szívesen állunk rendelkezésére.

 

 


A cikkek megjelenését nyomon tudja követni:
Facebookon: https://www.facebook.com/CoPrintNyomda
Twitteren: https://twitter.com/CoPrintNyomda
Feliratkozás hírlevélre: http://eepurl.com/bCGIuD
A képek pedig a Pinteresten tekinthetők meg: https://www.pinterest.com/coprintnyomda/

  Csatlakozzon Facebook oldalunkhoz!  Csatlakozzon Twitter oldalunkhoz!  Csatlakozzon Printerest oldalunkhoz!  Iratkozzon fel hírlevelünkre


 Megosztom, mert érdekes!